Käsityön kurssilla, tekstiilityön tekniikoita, on tehtävänä tuottaa eri käsityön tekniikoita käyttäen kokonainen tuoteperhe, joka kohdennetaan itse määrittämään opetustapahtumaan. Äidinkielen kurssilla olemme suunnitelleet opetuskokonaisuutta, jossa minulla on aiheena luonto; tarinointia helpottamassa ja ideoiden antajana toimii kuviteltu peikkoperhe. Osa lapsista vielä alakoulun ensimmäisillä luokillakin vierastavat peikkoja; sainkin idean, että nivon äidinkielen ja käsityön opetuskokonaisuudet yhteen. Tavoitteena onkin nyt luoda kuninkaallinen peikkoperhe, jonka ulkoiset olemukset ovat hauskoja ja hellyyttäviä; ei pelottavia.
Peikkoperheen asuinympäristössä on tarkoituksena käyttää mahdollisuuksien mukaan myös luonnonmateriaaleja; tämä siis auttaa lapsia havainnoimaan luontoa ja eri vuodenaikoja sekä arvostamaan lähiympäristöä. Koulumaailmassa peikkoja voitaisiin askarrella eri tekniikoilla ikäluokasta riippuen ja materiaaleja peikkoperheen asuinumpärisöön haettaisiin luonnosta eri vuodenaikoina. Tässä tulisi myös lapsen kehitys näkyviin. Äidinkielessäkin mietin, että opetuskokonaisuus toteutettaisiin eri vuodenaikoina ja eri vuosiluokilla. Projekti olisi tarkoitus aloittaa heti ensimmäisellä luokalla ja jatkaa sitä useamman vuoden ajan; näin siitä saisi mukavan jatkumon ja lapselle itselleen myös näkyvän oman kehityksen mittarin.
Peikkoperhe mielestäni suosii niin tyttöjä kuin poikiakin. Oman luovuuden ja mielenkiinnon mukaan lapset voivat laatia peikoille erilaisia ulkomuotoja, asusteita, luonteita, sukulaisuussuhteita ym. Kun tarinointia ja kerrontaa jatketaan vielä äidinkielentunneilla, lapset saavat projektista kokonaisvaltaisen ja varmasti mielenpainuvan. Lapset pääsevät toteuttamaan itseään ja näin oppiminen on varmasti myös taattua. Entä miltäpä kuulostaisi oman luokan peikkokansan suunnittelu ja toteutus? Uskoisin, että se voisi toimia vahvana luokkahengen kohottajana.
Nyt siis kuninkaallisen peikkoperheen suunnitteluun! 🙂